Com va arribar el cafè a Espanya?

HISTÒRIA

Tot i que Espanya va ser musulmana durant vuit segles i tot i que va tenir colònies als principals països productors de cafè, l'arribada del cafè a la península va venir de mans dels venecians, que van introduir el seu consum i el seu comerç a Europa.

 

 

El cafè va ser introduït per primera vegada a Europa per comerciants venecians el 1575. Venècia va portar la davantera en matèria de cafè: va ser la primera a rebre un carregament de cafè el 1624 que van comprar diferents apotecaris com a ingredient medicinal i va arribar a tenir tantes cafeteries cap al 1759 que les autoritats van limitar el seu número a 204. A l'estat italià el va seguir de prop Països Baixos i Anglaterra: el cafè va aterrar a Leiden el 1596 i la primera cafeteria europea es va obrir en algun moment entre 1652 i 1654 a Londres pel migrant armeni Pasqua Rosée, segons detalla Jonathan Morris a Coffee. A Global History (Reaktion Books, 2019). Una dècada després, Londres comptava amb 82 cafeteries registrades, i els londinencs gaudien d'una beguda que els donava energia per treballar i, deien, evitava els marejos.


El boom del cafè, que es va produir al segle XVII, s'explica per diversos motius. El primer, la fascinació que Orient Mitjà va provocar en els artistes i els viatgers europeus de l'època. No obstant això, en entendre que era una beguda de la cultura musulmana, molts van voler buscar-li orígens grecoromans per no incórrer en cap pecat segons el cristianisme que practicaven. Cap al segle XVIII, Europa havia sucumbit al plaer del cafè i, barrejat amb llet i sucre, ja formava part de l'esmorzar de la burgesia: holandesos, francesos i britànics havien començat a cultivar-lo en les seves possessions colonials d'Àsia i el Carib.


No obstant, el primer espanyol que va beure cafè va ser Pedro Páez cap al 1596, segons afirmen des de la Reial Acadèmia de la Història. Paéz, que era missioner a Etiòpia, va ser capturat i apressat al Iemen, a la ciutat de Sanà, i més tard van ser enviats com a remers a les galeres de la ciutat portuària de Mokka, que més tard va donar el seu nom al cafè que preparaven els europeus. En el seu captiveri, conta Páez en Història d'Etiòpia, va provar "una infusió fosca i amarga". A ningú va haver de semblar-li molt atractiva, ja que la dinastia dels Borbons va tardar un segle, literalment, a introduir el cafè a Espanya.


I tot i que, de fet, va ser Espanya la que va portar el cafè tant a la Colòmbia de 1741 (per aquell llavors, Virreinato de Nueva Granada juntament amb Panamà, Equador i Veneçuela) via el colonitzador jesuïta José Gumilla, que el va documentar a El Orinoco il·lustrat i defensat, i a Mèxic, el cert és que aquests cultius no van ser comercialment importants fins més d'un segle després, quan les colònies es van independitzant, ja que des d'Espanya es van prioritzar altres cultius més rendibles. És per aquesta raó que la primera cafeteria d'Espanya va ser oberta a Madrid, el 9 de juliol de 1765, per dos italians: els germans Gippini, que es van castellanitzar com a Juan Antonio i José María, tot i que eren milanesos. De fet, segons la historiadora Mónica Vázquez Astorga, els Gippini van arrencar primerament amb una posada el 1758, que van anomenar La Fontana d'Or, on més tard van demanar permís per servir cafè.


La Fontana, igual que altres cafès que es van obrir més endavant a Madrid, com el Cafè de Sant Sebastià o el Cafè de Lorenzini, a Barcelona o a Cadis, on regnava la ideologia més progressista de tot el país, van ser espais on es reunien els intel·lectuals de l'època per debatre temes de la més candent actualitat. De fet, les discussions generaven tensions entre les autoritats i per això un dels germans Gippini va ser encausat, que es defensava així per haver deixat parlar i dirigir-se als clients a la seva cafeteria a persones que no tenien el degut permís.


Tot i que les cafeteries no eren un espai privat, també les dones van tenir vetada l'entrada: si bé no era de forma explícita, el domini masculí dels espais públics instaurava que les cafeteries eren espais d'homes i la presència femenina allà només es contemplava com a prostitució. "Molts cafès eren portats per parelles: la dona treballava de cara al públic i l'home preparava les begudes a la cuina. Poques dones posaven un peu en un cafè per por de ser confoses amb donada la naturalesa pública del lloc i el fet que es vengués alcohol. Si a les dones se'ls servia cafè, el més segur és que se'ls portés fins al seu carruatge perquè se'l beguessin en la seva privacitat", explica Morris.


I com es bevia el primer cafè d'Espanya? Fins a meitat del segle XX, el cafè era de putxero o de pot: s'hervien l'aigua, s'emportaven els grans de cafè mòlt i es colava la beguda amb una gasa o tela fina. És a dir, d'alguna manera, es bevia un cafè de filtre i així va ser fins que es va introduir la cafetera italiana, després de la Segona Guerra Mundial.

 

 

Bonus track: Origen i expansió del cafè

La història del cafè a Espanya és curta. A diferència d'altres begudes, com el vi o la cervesa, el cafè s'ha d'elaborar, òbviament, amb grans de cafè, i aquests no són autòctons d'Espanya. El cafè prové de l'Àfrica, sent la varietat arabica la més destacada entre les més de 130 espècies de la planta que s'han identificat.


Precisament, l'arabica es va desenvolupar al sud-oest d'Etiòpia, al seu massís muntanyós que voreja amb Kenya i Sudan del Sud, i allà s'ubica el seu mite fundacional (i, com a tal, no s'ha pogut comprovar), que remunta el seu descobriment cap al segle IV aC. Ho va explicar per primera vegada pel religiós maronita Antonio Fausto Naironi (abans Mehrej Ibn Nimrûm, nascut al Líban) en el seu tractat sobre el cafè de 1671, De saluberrima potione cahue: unes cabres van menjar les cireres del cafè i van brincar tant al voltant del seu pastor, anomenat Kadi, que aquest va decidir provar per si mateix aquell fruit.


Però les primeres referències escrites que hi ha sobre el consum de cafè daten de 1450. El consumien els territoris de cultura musulmana al voltant del Mar Roig i ho preparen així: assecaven la cirera i utilitzaven totes les parts del cafè per fer una infusió a la qual van nomenar qishr. La recepta va viatjar fins a Iemen on les sectes sufís, formades per civils que treballaven durant el dia, van trobar molt pràctic el poder del cafè per combatre el son, ja que els ajudava en els seus llamps de mitjanit. El cafè va venir a substituir una beguda ritual anomenada qahwa que es preparava amb la planta khat i tenia propietats al·lucinògenes.


El responsable d'aquest canvi va ser el muftí sufí Muhammed al-Dhabani, el primer personatge històric que podem associar amb el cafè gràcies al manuscrit d'Abd al-Qadir al-Jaziri, que versa sobre l'expansió del cafè en el món islàmic i de com al-Dhabani va viatjar a Etiòpia i el va portar a Iemen. Prendre cafè aviat es va convertir en una activitat social i es consumia fora de les cerimònies religioses, una cosa que va motivar la seva prohibició momentània a la Mecca. Però la seva difusió per tot el món islàmic va ser impossible de frenar.