NOMAD COFFEE compleix 10 anys

10 ANYS - CAFÈ D'ESPECIALITAT - HISTÓRIA

L'última dècada ha estat decisiva per a la indústria del cafè d'especialitat: el boom de torradors, cafeteries i interès dels consumidors ha estat espectacular. A més, just aquest mes de febrer NOMAD COFFEE celebra el seu desè aniversari, així que aprofitem per donar un repàs pels moments clau que hem viscut tant en el sector com en l'empresa. 

 

Façana de Roasters Home, a Pujades 95. Xavier Navas apareix al pis superior, Jordi Mestre en un Banc a l'esquerra i Marc Agullé a la dreta. Està en blanc i negre 

Fites de NOMAD COFFEE

1. Obrir els nostres locals. El COFFEE LAB, ubicat al Passatge de Sert i construït amb poc pressupost, l'ideem només per tastar cafè, el nostre propi cafè. Els inicis van ser durs: Jordi torrava el cafè de NOMAD de 300 g en 300 g. Però volia demostrar la seva habilitat com a torrador, ofici que havia après en els seus anys a Londres, on va descobrir el cafè d'especialitat. D'altra banda, teníem clar que en el nostre segon local volíem ensenyar com tostàvem, i així ho vam fer. La nostra Roaster's Home, al Poblenou, era una finestra oberta al món del cafè d'especialitat.


2. Torrar més. Jordi va conèixer Nino Tusell, que tenia la seva pròpia nau industrial per torrar a Llinars del Vallès, i se la va llogar perquè pogués torrar en una màquina de 10 kg i així escalar el seu negoci. Els dilluns, quan tancava el COFFEE LAB a les 17 h de la tarda, Jordi se n'anava cap per torrar diverses tandes.


3. Adquirir màquines pròpies. Cada moment va tenir la seva torradora i cadascuna va viure les seves peripècies: quina escollir, comprar-ne una de molt especial i restaurada, vendre'n una altra, esperar durant llargues setmanes l'arribada d'una de nova, muntar durant mesos la nostra segona gran torradora...


4. Torrar diferent. Hem fet els millors torradors del món per augmentar la nostra precisió. A dia d'avui, fem servir programari especialitzat que controla cada valor, des de la humitat ambient fins a la temperatura entre tanda i tanda. La consistència del cafè de NOMAD, és a dir, que sempre sigui igual de bo, és una cosa que valoren els clients de tot el món.


5. Participació en esdeveniments. NOMAD va néixer com un modest carretó de cafè que es passejava pels mercats ambulants de Londres a la recerca de curiosos que volguessin provar una bona tassa. Però després d'obrir el primer local i establir-se, no vam voler abandonar el seu esperit ambulant, així que vam decidir que participaríem en mercats i festivals. El primer d'ells va ser el Palo Alto Market, que va ser un perfecte aparador per al nostre cafè.


6. Noves receptes. Quan Jordi va començar a fer cafès a Londres, eren extremadament potents. La ràtio era 1:1,5, és a dir, que per 20 g de cafè mòlt extreíem 30 g d'espresso. Ara sempre està per sobre de la ràtio 1:2, així que per cada 20 g extraiem més de 40 g, una cosa que dona un sabor més rodó, menys potent però més amable. Ens hem ajustat al paladar, perquè sigui més fàcil per a tothom beure cafè d'especialitat.


7. The Coffee Academy. El 2023 hem llançat aquest espai de formació per a baristes professionals i amateurs, on ensenyem tot el necessari per poder gaudir i preparar un bon cafè, sigui en una cafeteria o a casa.


8. Ens posem a cuinar. Sempre havíem fugit de la cuina i el menjar per centrar-nos en el cafè, però quan estiguem preparats ens lliguem la manta al cap i a Fruites Selectes servim esmorzars i menjars.


9. Viatges a origen. Poder endinsar-nos en els cafetals del nostre cafè Entre Ríos, de Costa Rica, que va ser el nostre primer viatge a origen, ens va ajudar a comprendre la realitat dels productors, i a fer tot el possible per evitar intermediaris que afectin la cadena de valor del cafè d'especialitat.


10. Un esforç contínu per ser sostenibles. Cada gest de NOMAD COFFEE està regit pel criteri d'impactar com a mínim possible al nostre planeta: des del packaging compostable a l'ús de plaques solars.

 

Davant del portal de Nomad Coffee Lab & Shop apareixen, d'esquerra a dreta: Fran Gonzalez, Monica Mc Coy i Jordi Mestre regant al costat d'unes plantes.

 

Fites del sector

1. Concursos. Cada vegada hi ha més concursos que posen a competir els nostres baristes i els estimulen a ser millors i més creatius.


2. Presència en fires gastronòmiques. Alimentària, Fòrum Gastronòmic, Madrid Fusión, FIBAR... Totes les fires especialitzades en gastronomia tenen el seu espai de cafè d'especialitat.


3. Creació del barista. Abans no existia una professió concreta dedicada al cafè. Gràcies a la formació especialitzada, avui els baristes poden aprendre a prop de casa a tastar, a torrar i a preparar totes les elaboracions de cafeteria.


4. Cafè d'especialitat a casa. En la pandèmia, quan no ens podíem moure de casa, tots necessitàvem més que mai un cafè molt ric. És per això que va augmentar la quantitat de subscripcions de cafè i de botigues online mitjançant les quals és possible adquirir cafè d'especialitat perquè t'arribi a la porta de casa amb la regularitat que desitges.


5. Puja la qualitat del cafè. A dia d'avui, la qualitat del cafè a Barcelona i, en general, a Espanya, és altíssima. Creiem que molt d'això es deu als esforços dels primers torradors, que van començar posant unes bases amb uns estàndards molt alts que els que han vingut darrere han mantingut. Els turistes al·lucinen!


6. Festivals de cafè. L'IBCF, el Coffee Awards i el Coffee Fest: la bulliciosa activitat firal, amb les seves ponències, tastos i xous, indica que el sector és més viu que mai i l'interès creix cada vegada més.


7. Més torradors. Cada província espanyola té avui, almenys, un torrador de cafè. Es diu aviat!


8. I més cafeteries. A més, a les capitals, hi ha moltes opcions per prendre un cafè d'especialitat.


9. Cafè d'especialitat al teu supermercat. Que el cafè d'especialitat hagi entrat als supermercats significa que és un producte cada vegada més demandat.


10. Augmenta el gust pel cafè. El públic té cada vegada més gust pel cafè d'especialitat i més coneixement. Moltes persones preparen avui el seu cafè a casa amb mètodes clàssics com la moka o altres més nous com aeropress o v60.

 

Fran Gonzalez, amb un beanie a Fruites Selectes (antic Roasters home) torrant mostres de cafè

 

Això ha estat un resum dels nostres deu primers anys, que van coincidir en el temps amb el gran auge del cafè d'especialitat. Tots hem estat participants a divulgar i fomentar el bon cafè en aquesta dècada, des dels torradors als baristes, passant, per suposat, per tot aquell que ha apostat per beure un cafè més ben preparat i més ric. A tots vosaltres: ¡gràcies! Arribar fins aquí no hagués estat possible sense el vostre suport. Qui sap el que ens depararan els següents deu anys? El que està clar és que ho farem junts, com sempre.