Com triem el cafè comprem en origen: el cas de Kenya
ORIGEN - KÈNIA - CAFÈ D'ESPECIALITAT
Conèixer l'origen dels nostres cafès és important per a nosaltres. Kenya va ser el nostre primer viatge amb l'objectiu de comprar cafè (anteriorment havíem visitat diferents proveïdors d'altres parts del món).
Tastant el cafè
La nostra missió allà era tastar tots els cafès possibles que l'exportador SUCAFINA ens proporcionés. En total, van ser 130 cafès de diferents cooperatives i productors els que vam provar, entre els quals, al nostre parer, en van destacar tres:
- Kibsi , un lot gran, de 1.700 kg, amb un preu assequible però una gran qualitat per als nostres clients que busquen una mica més senzill a la seva tassa del dia a dia. Procedeix d'una cooperativa on hi participen més de 2.000 productors de cafè, amb grau PB .
- Muhathi , 600 kg d'un sol productor, Peris Wambui Karugondo , amb grau AB , per a la nostra categoria Special Filter, ideal per als clients que busquen un cafè afruitat, tropical i dens.
- Mukuyuni , t ambién de cooperativa, un lot de 600 kg per a la nostra categoria Special Filter amb grau AA , amb notes tropicals per donar-se un bon caprici.
Per què triem aquests cafès? D'entre més d'un centenar, aquests tres s'ajustaven perfectament a les nostres necessitats com a torradors.
Què signifiquen els graus?
A Kenya, el cafè es classifica segons la mida dels grans. Aquí us expliquem alguns dels graus més comuns:
- AA : És el grau més alt i el dels grans més grans, molt apreciats per la seva qualitat i sabor, amb una acidesa afruitada i vibrant.
- AB : Una mica més petit que l'AA però també amb una alta qualitat i un perfil de sabor similar.
- PB: El nom d'aquests grans prové de peaberry per la seva forma més petita, rodons un pèsol, i amb un sabor concentrat i dolç.
Com es compra el cafè a Kenya?
La Borsa de Cafè de Nairobi és el lloc on se centralitzen les subhastes de cafè a Kenya. Els productors lliuren el seu cafè a cooperatives, on es classifica segons la qualitat, que influeix en el preu pel qual es vendrà a la subhasta, i allà es ven al millor postor. Però això no sempre és així, com a Colòmbia, on el mercat és menys centralitzat i el cafè es ven mitjançant contractes directes acordats amb torradors oa través de la Federació Nacional de Cafeters (NFC).
Tot i això, el sistema de compra i venda de cafè a Kenya ha evolucionat en els últims anys amb la finalitat de millorar els ingressos dels agricultors i fer més transparent el procés. Tradicionalment, a les subhastes participaven intermediaris que es quedaven amb un percentatge elevat dels guanys. Per evitar això, el 2021 es va implementar una plataforma digital per propiciar la venda directa, i així augmentar els ingressos dels agricultors.
Per la seva banda, el govern ha intentat millorar la manera com les cooperatives gestionen els recursos, ja que no sempre s'ha fet de manera adequada. Tots aquests canvis responen a la voluntat que el mercat del cafè a Kenya sigui més just, ofereixi millors resultats per resoldre les dificultats econòmiques que pateixen els agricultors i per ser més competitius al mercat global de cafè d'alta qualitat.